YoungLaw
ReklamaJak zarabiać na Instagramie? 4 produkty na które musisz uważać.

Jak zarabiać na Instagramie? 4 produkty na które musisz uważać.

Jak zarabiać na Instagramie. To pytanie prędzej, czy później zadaje sobie każdy, kto chce wykorzystywać media społecznościowe do czegoś więcej niż tylko wrzucanie prywatnych zdjęć. Drogi są dwie: możemy budować potencjał samej marki, którą tworzymy i skupić się wyłącznie na sprzedaży określonych produktów, czy usług, bez ujawniania się lub możemy budować potencjał naszej marki osobistej i sprzedawać swoje produkty lub reklamować produkty innych. W przypadku tej drugiej opcji niezmiernie ważne jest, aby dbać o dobry wizerunek. Czy istnieją jakieś produkty, których reklamowanie może nam przysporzyć problemów? Oczywiście! Są nawet takie, których reklamować nie wolno:) Musicie je poznać.

740 tysięcy złotych – dokładnie taka kara finansowa została w ubiegłym roku nałożona na trzech polskich influencerów przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. To instytucja, która ma chronić interesy konsumentów, czyli właściwie wszystkich obywateli. Gdy zauważy

Jak zarabiać na Instagramie? 

Jak zarabiać na Instagramie? 

potencjalne zagrożenie, może ukarać. 

Co zrobili influencerzy? Popełnili błąd: promowali piramidę finansową. 

Ta historia pokazuje jak niezmiernie ważne jest, aby wiedzieć dokładnie jakie zasady gry obowiązują na rynku reklamy. Jak wiadomo nieznajomość prawa nie jest żadnym wytłumaczeniem dla organów kontroli. Nieważne, czy jest to kosmetyk, batonik, czy jakakolwiek usługa. Influencerzy powinni być tak samo czujni nie tylko przy współpracach, za które otrzymują wynagrodzenie, ale także barterach lub gdy dostają od marek prezenty.

Idziemy jednak krok dalej. Dla nas ta historia jest inspiracją do szerszej dyskusji: Jak mieć stuprocentową pewność co do tego co można reklamować, a co nie? Nie będziecie przecież spędzać wieczorów na czytaniu kodeksów i ustaw. Chcecie robić rzeczy kreatywne, a przy okazji dobrze zarabiać, wszystko rozumiemy.

Jak zarabiać na Instagramie

A więc… Jak skutecznie zarabiać na Instagramie? 

Przede wszystkim uważaj na pewne produkty. Co oprócz piramid finansowych znajduje się na czarnej liście?

 

TYTOŃ

Zabrania się reklamy wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych produktów imitujących te wyroby, lub symboli związanych z używaniem tytoniu, wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych. Co więcej w przypadku tego produktu nie ma żadnych wyjątków. Obowiązuje bezwzględny zakaz, koniec, kropka.

ALKOHOL

Co do zasady zabrania się reklamy napojów alkoholowych, natomiast dozwolona jest reklama piwa, pod warunkiem w szczególności, że: nie jest kierowana do małoletnich; nie przedstawia osób małoletnich; nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami, nie zawiera stwierdzeń, że alkohol ma właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych i nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu.

Jednak pewnie zauważyliście, że niektórzy producenci udostępniają na Instagramie zdjęcia… np. wódki. Za najlepszy przykład posłużyć może profil @finlandia_vodka . Jak to jest możliwe w obliczu powyższych regulacji?

Jeżeli reklama alkoholu nie będzie publiczna, czyli skierowana będzie tylko do konkretnych odbiorców, to będzie możliwa. Dlatego przed wejściem na strony internetowe producentów alkoholi należy podać swój wiek. Wtedy reklama alkoholu jest skierowana tylko i wyłącznie do konkretnej grupy czyli pełnoletnich odbiorów, a więc nie będzie publiczna w rozumieniu prawa.

Jeśli macie ochotę przeczytać co dokładnie prawo mówi o zasadach reklamy i promocji napojów alkoholowych, kliknijcie TU.

Jak zarabiać na Instagramie

Jak zarabiać na Instagramie

Co o reklamowaniu alkoholu mówi regulamin Instagrama?

Wskazuje, że promowanie alkoholu na tej platformie musi być zgodne z wszelkimi obowiązującymi lokalnie przepisami prawa, wymogami branżowymi, wytycznymi, licencjami i zezwoleniami oraz musi uwzględniać wiekowe i krajowe kryteria grupy docelowej. Takie materiały mogą być dostępne wyłącznie osobom, które ukończyły 18 lat.

Jak to wygląda w praktyce?

Możemy ustawić minimalny wiek dla odbiorców, aby mieć pewność, że nasze treści trafią do konkretnych osób (wystarczy przełączyć typ naszego konta na konto profesjonalne, a następnie w zakładce Twórca ustawić minimalny wiek odbiorców). Oprócz tego, biorąc pod uwagę regulacje prawne dot. reklamy alkoholu obowiązujące w Polsce, przy promocji alkoholu na Instagramie należy pamiętać o następujących kryteriach:

  • Zakaz kierowania reklam alkoholu do osób małoletnich (poniżej 18 lat),
  • Zakaz prowadzenia reklam alkoholu przy udziale małoletnich (w reklamie nie może brać udziału osoba poniżej 18 r.ż.)
  • Zakaz budowania skojarzeń (reklama nie może wiązać się z budowaniem skojarzenia alkoholu z kierowaniem samochodu, zdrowiem fizycznym lub psychicznym, np. reklama nie może polegać na spożywaniu alkoholu w samochodzie lub w celu rozwiązania problemu zdrowotnego)
  • Zakaz kierowania reklam piwa bezalkoholowego do osób małoletnich
  • Zakaz zachęcania do nadmiernego spożywania alkoholu.

W reklamie alkoholu warto umieścić także informacje dot. szkodliwości alkoholu i zakazie spożywania napojów alkoholowych przez osoby niepełnoletnie. Promocja alkoholu na Instagramie jest zatem możliwa, ale ze względu na nieostre kryteria jest dość ryzykowna. Decydując się jednak na ten krok, musicie bezwzględnie przestrzegać obowiązujących przepisów prawa dot. reklamy tych produktów. Jednak nawet w takich okolicznościach należy liczyć się z możliwością bana ze strony algorytmu. Za przykład może nam posłużyć tutaj przypadek influencera Ekskluzywny Menel, który przy ubiegłorocznej współpracy z marką alkoholową zastosował się do wszystkich wymagań, a IG i tak skasował jego publikację.

Poza tym, warto pamiętać: sprzedaż alkoholu za pośrednictwem Instagrama jest niedozwolona!

GRY LOSOWE i ZAKŁADY WZAJEMNE

Zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych. Reklama zakładów wzajemnych jest dozwolona, jeśli na dane urządzenie zostało udzielone zezwolenie i pod warunkiem, że np.: nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się z udziałem małoletnich. Ponadto nie łączy urządzania gier lub uczestniczenia w grach ze sprawnością fizyczną, intelektualną bądź szansą na uzyskanie łatwej wygranej, nie wywołuje skojarzeń z relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą.

LEKI I INNE ŚRODKI FARMACEUTYCZNE

Kolejne problematyczne produkty. Niedozwolone jest reklamowanie leków i innych środków farmaceutycznych, jeżeli dana reklama sugeruje, że możliwe jest uniknięcie porady lekarskiej lub zabiegu chirurgicznego, zwłaszcza przez postawienie diagnozy lub zalecanie leczenia w drodze korespondencyjnej.

Reklama produktu leczniczego nie może polegać na odwoływaniu się do zaleceń osób znanych publicznie, naukowców, osób posiadających wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne, lub sugerujących posiadanie takiego wykształcenia.

UWAGA! Zakaz reklamy nie dotyczy suplementów diety! Czy można reklamować suplementy diety? Zgodnie z prawem suplement diety to środek spożywczy. Jak zostać influencerem? Takim z prawdziwego zdarzenia 🙂Zatem możecie go reklamować, jeśli spełniacie inne warunki dotyczące reklamy z tego rozdziału, np. rzetelność, zwłaszcza zakaz wskazywania, iż suplement ma działanie lecznicze lub może być podawany zamiast leku.

 

JEŚLI CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ NA TEMAT TEGO JAK ZARABIAĆ NA INSTAGRAMIE ZAPISZ SIĘ DO NASZEJ SUBSKRYPCJI.

Zobacz również:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Young Law

Mówimy prosto i przyjemnie o prawnych i podatkowych aspektach prowadzenia biznesu lub marki osobistej w sieci i nie tylko.

Newsletter

Zapisz się i otrzymaj od nas darmowy e-book.

“Oznaczenie reklam. Przewodnik dla influencerów i marek”